Badanie opinii pacjentów to pilotaż
Akcja dzwonienia do pacjentów, którzy przeszli leczenie szpitalne, to - jak tłumaczy NFZ - element monitorowania należytej jakości i dostępności świadczeń opieki zdrowotnej i ewentualnego ich ulepszenia. O tym, że badanie opinii pacjentów wystartowało 26 października, poinformował minister zdrowia Adam Niedzielski na Twitterze:
Badanie jest pilotażem. Jak podkreśla fundusz, ankieterzy nie dotrą do wszystkich pacjentów, którzy leczą się w szpitalach.
Przeczytaj też:
Informacje, których nie wolno podawać
W trakcie rozmowy z ankieterem pacjenci nie powinni podawać żadnych informacji o sobie (zwłaszcza danych osobowych, czy informacji o leczeniu, z jakiego korzystali). To ważne dla ich bezpieczeństwa. Ankieterzy mają prawo zadać tylko dziewięć pytań. Nie będą potrzebować żadnych danych pacjenta i nie będą go o nie prosić.
Pytania będą dotyczyć dziewięciu obszarów związanych z pobytem w szpitalu. Oto one:
- Czy zespół medyczny był zaangażowany w uśmierzanie bólu?
- Jaka była jakość wyżywienia?
- Czy komunikacja była zrozumiała?
- Czy zespół medyczny zrozumiale informował o ryzyku związanym z lekami?
- Czy zespół medyczny zapewnił wsparcie emocjonalne?
- Czy bezpośrednie otoczenie było czyste?
- Czy w nocy była cisza?
- Czy zespół medyczny włączał pacjenta w decyzję o leczeniu?
- Jakie jest prawdopodobieństwo polecenia szpitala?
Pacjenci zostaną poproszeni o ocenę wymienionych obszarów w skali od 0 do 10.
Przeczytaj też:
Jakie informacje o nas mają ankieterzy?
Ankieta jest anonimowa. Ankieterzy będą znali numer telefonu oraz płeć pacjenta, placówkę, w której pacjent się leczył oraz datę skreślenia pacjenta z harmonogramu przyjęć, prowadzonego przez tę placówkę. Pacjenci muszą mieć jasność, które świadczenie oceniają.
Ankieterzy nie będą mieli danych osobowych (takich jak imię i nazwisko, PESEL) pacjentów, do których dzwonią, ani danych o rodzaju świadczenia, z jakiego pacjenci korzystali. Jak zapewnia NFZ, dane zostaną wykorzystane tylko w celu przeprowadzenia badania ankietowego dotyczącego monitorowania jakości i dostępności świadczeń.
Przeczytaj też:
Sprawdzanie ankieterów i zgłaszanie wątpliwości
W razie jakichkolwiek wątpliwości pacjenci mogą potwierdzić tożsamość ankieterów na infolinii (TIP), dzwoniąc pod numer 800 190 590.
- Prosimy, aby pacjenci kończyli rozmowę z ankieterem, gdy poprosi on o ocenę świadczenia, które nie miało miejsca, i poinformowali nas o tym. Taka sytuacja może wynikać z pomyłki w numerze telefonu. Pacjenci powinni zakończyć rozmowę i skontaktować się z nami (800 190 590) zawsze, gdy zachowanie ankieterów wzbudzi jakiekolwiek ich wątpliwości - czytamy w komunikacie NFZ.
Przeczytaj też:
Te produkty powodują cukrzycę u Polaków
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?