Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

BHP to Bezpieczeństwo i Higiena Pracy. Im więcej o tym wiemy, tym dla nas lepiej

Akcja specjalna Zdrowy Pracownik
Niestosowanie się do zasad bhp prowadzić może do wypadku, czy choroby zawodowej
Niestosowanie się do zasad bhp prowadzić może do wypadku, czy choroby zawodowej
Bezpieczeństwo i higiena pracy, czyli BHP, to zwyczajowa nazwa zbioru zasad i norm dla pracowników i pracodawców mających na celu bezpieczne świadczenie pracy w higienicznych warunkach. Wciąż jednak wiele osób traktuje po macoszemu. A to błąd! Bo o bezpieczeństwo dbać trzeba.

Szkolenia BHP przeszedł każdy z nas - musiał. Pytanie jednak brzmi, na ile były one efektywne? Czy przestrzegamy wszystkich zasad dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy? Jest to ogromnie ważne: przestrzegając ich, chronimy swoje zdrowie, a nawet życie.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego wynika, że do znacznej większości wypadków w pracy dochodzi z winy pracownika - i tak jest już od lat. Do niefortunnych zdarzeń dochodzi najczęściej przez: nieprawidłowe zachowanie pracownika lub jego samowolę. Niewielki odsetek wypadków jest też efektem niekorzystania ze sprzętu ochronnego.

Niestosowanie zasad BHP może prowadzić nie tylko do wypadków, ale też przewlekłych problemów zdrowotnych, czy chorób zawodowych.

Jak więc dbać o bezpieczeństwo w pracy, o swój komfort i zdrowie? Pokrótce omówimy najważniejsze zagadnienia.
Wraz z lubuskimi przedsiębiorcami (poniżej na grafice prezentujemy partnerów naszej akcji) prowadzimy już kolejny miesiąc działania „Zdrowy Pracownik”, których celem, najprościej mówiąc, jest profilaktyka. Nam i waszym pracodawcom zależy na tym, abyście w pełni sił, w dobrej kondycji fizycznej i psychicznej mogli wykonywać swoją pracę. By dawała wam satysfakcję, a nie była smutnym obowiązkiem. Tym razem na tapet bierzemy BHP.

Odzież robocza musi być funkcjonalna

Jeżeli pracujemy np. w szpitalu, na produkcji, w magazynie, gastronomii albo laboratorium, szef powinien zapewnić ubranie robocze i buty, o czym mówi artykuł 37 Kodeksu Pracy. Dzieje się tak w dwóch przypadkach. W pierwszym – gdy rzeczy prywatne pracownika, w których przyszedł do pracy, mogą się zniszczyć, podrzeć albo przynajmniej mocno pobrudzić. W drugim – bo tak stanowią warunki pracy, a więc ze względu na wymogi technologiczne, sanitarne albo bezpieczeństwa i higieny pracy. Przykładem są szpitale, laboratoria, firmy gastronomiczne, hotele.

Odzież robocza nie obowiązuje w całym przedsiębiorstwie. Musi być zawsze zapewniona na stanowiskach, na których wykonywane są prace związane z bezpośrednią obsługą maszyn i innych urządzeń technicznych albo prace powodujące intensywne brudzenie lub skażenie odzieży i obuwia roboczego środkami chemicznymi lub materiałami tzw. biologicznie zakaźnymi. Taka odzież ma uchronić pracownika przed niekorzystnym działaniem wysokich i niskich temperatur, innym szkodliwym oddziaływaniem czynników atmosferycznych, przed porażeniem prądem. Istnieje również odzież do stosowania w atmosferze zagrażającej wybuchem, chroniąca przed promieniowaniem elektromagnetycznym oraz odzież ostrzegawcza.

Niektóre z profesji wymagają także noszenia środków ochronnych, np.: masek, czepków, rękawic, okularów.
I najważniejsze: jeżeli twoje stanowisko pracy wymaga takiej odzieży, czy też dodatkowych środków ochronnych to musisz w nich wykonywać swoje służbowe obowiązki i to bez dwóch zdań. Jak już wyjaśniliśmy, taka odzież chroni pracownika przed różnego rodzaju zagrożeniami.

Praca przy komputerze też jest niebezpieczna

Bywa, że praca przy komputerze jest traktowana z lekceważeniem przez tych, którzy wykonują zajęcia fizyczne. Tymczasem pracując przez długie godziny przed monitorem komputera można nabawić się większych problemów zdrowotnych, niż pracując fizycznie.

Wpatrywanie się w ekran i skupienie wzroku w ekran monitora powoduje, że pracownik niejako automatycznie mruga rzadziej niż zwykle. To oznacza, że gorzej nawilża oko, co sprawia, że szybko może nabawić się zespołu suchego oka. Migające monitory, praca w złym oświetleniu ma również wpływ na osłabienie widzenia, a także może wywołać nawracające bóle głowy o podłożu migrenowym.

Nie jest tajemnicą, że osoby spędzające długie godziny w pracy w pozycji siedzącej mają problemy z prawidłową postawą przed komputerem. Osłabienie mięśni szkieletowych skutkuje nieprawidłową postawą, a ta z kolei wywołuje przeciążenia i bóle kręgosłupa. Te w skrajnych wypadkach mogą doprowadzić do kłopotów z układem nerwowym.

Kolejnym problemem w pracy przy komputerze jest brak ruchu. Bywa i tak, że pracownik przez wiele godzin nie wykonuje właściwie żadnych czynności wymagających wysiłku fizycznego. Gdy dodać do tego złą dietę, a często niemożność przygotowania i zjedzenia odpowiedniego posiłku, już po kilku latach u pracowników wykonujących zadania przed komputerem pojawić się mogą kłopoty z trawieniem i nadwagą. A to zaledwie kilka najważniejszych kłopotów zdrowotnych, na jakie skarżą się najczęściej pracownicy spędzający czas przed komputerem. Do nich dochodzi zespół cieśni nadgarstka, stres, skurcze i przykurcze mięśni, zaburzenia koncentracji czy bezsenność.

Biurkowe BHP

Istotne dla komfortu i bezpieczeństwa pracy jest przestrzeganie zasad BHP przy komputerze. Stanowisko pracy przy komputerze przede wszystkim powinno być zorganizowane i wyposażone tak, by nie powodowało nadmiernego obciążenia wzroku i układu mięśniowo-szkieletowego pracownika. Przepisy szczegółowo regulują ustawienie monitora, klawiatury oraz biurka i krzesła pracownika.

W załączniku do rozporządzenia czytamy, że „ustawienie ekranu monitora względem źródeł światła powinno ograniczać olśnienie i odbicia światła”, a „konstrukcja klawiatury powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy. Klawiatura powinna posiadać w szczególności możliwość regulacji kąta nachylenia w zakresie 0÷15°, odpowiednią wysokość - przy spełnieniu warunku, aby wysokość środkowego rzędu klawiszy alfanumerycznych z literami A, S..., licząc od płaszczyzny stołu, nie przekraczała 30 mm dla przynajmniej jednej pozycji pochylenia klawiatury”.

Według przepisów powierzchnia klawiatury powinna być matowa, znaki na niej kontrastowe i czytelne. Stół, na którym stoi klawiatura i monitor powinien zapewniać wystarczającą powierzchnię do łatwego posługiwania się elementami wyposażenia stanowiska i wykonywania czynności związanych z rodzajem pracy. Klawiatura powinna być tak ustawiona, by zachować odległość nie mniejszą niż 100 mm między klawiaturą a przednią krawędzią stołu. Elementy wyposażenia z kolei powinny być ustawione w odpowiedniej odległości od pracownika, to jest w zasięgu jego kończyn górnych, bez konieczności przyjmowania wymuszonych pozycji. Natomiast krzesło komputerowe powinno m.in. zapewniać dostateczną stabilność, a wymiary oparcia i siedziska mają służyć wygodnej pozycji ciała i swobodzie ruchów. Ważna jest też regulacja wysokości siedziska, oparcia i jego pochylenia. Co ważne, płyty siedziska i oparcia mają być odpowiednie do naturalnego wygięcia kręgosłupa i odcinka udowego kończyn dolnych.
Przepisy regulują również oświetlenie stanowiska pracy, odpowiednią odległości od sprzętów, powierzchnię, którą powinien mieć zapewniony pracownik, a nawet poziom wilgotności w pomieszczeniu, w którym przebywa osoba wykonująca zadania przy komputerze.

Trzeba edukować, mówić o profilaktyce

Szkolenia z bezpieczeństwa to podstawa. Nie stosowanie się do zasad BHP skutkować może chorobami zawodowymi, trwałym uszczerbkiem na zdrowiu, a nawet śmiercią. Dlatego ważne jest cykliczne ich przypominanie. Stosując się do odpowiednich procedur, chronimy nasze zdrowie i życie.

BHP to Bezpieczeństwo i Higiena Pracy.  Im więcej o tym wiemy, tym dla nas lepiej
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Te produkty powodują cukrzycę u Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: BHP to Bezpieczeństwo i Higiena Pracy. Im więcej o tym wiemy, tym dla nas lepiej - Gazeta Lubuska

Wróć na slubice.naszemiasto.pl Nasze Miasto