- Osobiście uważam, że Szybka Kolej Aglomeracyjna Lubuskiego Trójmiasta to dobry pomysł, ale obawiam się, że pozostaje on tylko w sferze marzeń. Bo czy takie zadanie może się udać? – pytają w emailach do redakcji nasi Czytelnicy.
Wiceprezydent Zielonej Góry Krzysztof Kaliszuk jest pewny, że inwestycja się powiedzie. Jest przygotowywana i jak informuje ostatnio, szybką kolejną pojedziemy za trzy lata. Szynobuem dotrzemy do miast i gmin, które położone są w promieniu 30 kilometrów od Zielonej Góry.
- Ile osób, mogłoby korzystać z szybkiej kolei aglomeracyjnej?
Szacuje się, że koleją aglomeracyjną dojeżdżać do pracy, szkoły czy uczelnię, do lekarza, na zakupy mogłoby nawet 200 tysięcy osób. Wiele osób zamieni autobusy, zostawi prywatne samochody w garażach, bo dojazd będzie szybki i wygodny.
- Ile linii w ramach szybkiej kolei aglomeracyjnej jest planowanych, ile będzie przystanków?
Mają to być dwie linie, a przystanki końcowe znajdować się w Sulechowie (w drugim etapie w Babimoście), Nowej Soli i Nowogrodzie Bobrzańskim. Na trasie znajdować się będzie 27 przystanków. Wybudowane zostaną nowe i zmodernizowane stare przystanki. Samorządy (8 gmin) wybuduje też potrzebną infrastrukturę tzn. ścieżki pieszo-rowerowe, parkingi czy wiaty na rowery. W Sulechowie i Nowogrodzie Bobrzańskim, a także w Zielonej Górze (PKS/PKP) powstaną centra przesiadkowe (w Nowej Soli już jest).
- Gdzie powstaną nowe stacje?
Linia nr 1 to Sulechów – Zielona Góra – Nowa Sól. Nowe stacje powstaną w Sulechowie (Sulechów Zachód i Sulechów Wschód), w Czerwieńsku zostanie utworzony przystanek Czerwieńsk Wschód. W Zielonej Górze planowane są cztery nowe przystanki (cztery już istnieją). W Nowej Soli powstaną dwie kolejne stacje (Nowa Sól Północ oraz Nowa Sól Południe). Linia nr 2 będzie się w Zielonej Górze pokrywała z linią nr 1. Poza tym powstaną na niej cztery nowe stacje, m.in. Nowogród Bobrzański Kolejowa.
- Drugi etap oznacza m.in. dojście do Babimostu, czy planuje się także przystanek przy lotnisku?
Planowany jest taki przystanek Port Lotniczy Zielona Góra – Babimost. Wtedy ze stacji Zielona Góra Główna do lotniska dojechalibyśmy szynobusem w około 35 minut.
- Czy np. istniejący przystanek w Zielonej Górze – Przylepie się jakoś zmieni?
Powstanie tam m.in. parking i miejsce na przechowywanie rowerów.
- Czy w związku z koleją aglomeracyjną zmienią się przejazdy kolejowe w Nowej Soli?
W związku z inwestycją planowana jest budowa tunelu pod przejazdem kolejowym na ulicy Wojska Polskiego oraz przejścia pieszo-rowerowego pod przejazdem kolejowym, na ulicy 1 Maja
- Czy finansowanie tej inwestycji oznacza pozyskanie funduszy unijnych?
Tak ogromna inwestycja (szacuje się, że jej koszt to około 500 mln zł) wymaga współdziałania miasta, z PKP PLK, województwem czy ministerstwami. Rozmowy i przygotowania toczą się od dawna. Chodzi m.in. o fundusze unijne – „Fundusze Europejskie Na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko” . Pamiętajmy też o konieczności zakupu szynobusów, co też będzie osobnym zadaniem.
Przeczytaj też:
Zabytkowy parowóz stanął w parku w Zielonej Górze. Potrzebny był dźwig
Trwają remonty dworców w Sulechowie, Babimoście, Nowinach Wielkich. Kiedy koniec inwestycji?
Zobacz wyremontowany dworzec kolejowy w Świebodzinie. Robi wrażenie!
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?