Polska droga ekspresowa S3 ma znaczenie strategiczne nie tylko dla nas, ale także dla Czechów. To najszybsze połączenie Pragi z Morzem Bałtyckim. Ma znaczenie zarówno gospodarcze, przy transporcie wielu surowców i towarów, jak i turystyczne. To ostatnie można zaobserwować choćby podczas obecnych wakacji, gdy ekspresową S3 przemieszczają się tysiące aut z czeskimi rejestracjami. Jadą z bagażami na dachach, rowerami na bagażnikach, łodziami czy motorami na przyczepkach.
Widać wyraźnie, że wielu naszych sąsiadów korzysta z wypoczynku nad polskim morzem. Problem w tym, że w ciągu S3, patrząc od Czech, mamy dwie dziury. Pierwszą - kilkudziesięciokilometrową po stronie czeskiej i następną od granicy do Bolkowa po naszej stronie. Polski, brakujący fragment S3 będzie gotowy z początkiem 2024 roku, czyli już za nieco ponad 1,5 roku. Czesi do tej pory byli... dosłownie i w przenośni w polu.
Czeski i polski minister na placu budowy S3 na Dolnym Śląsku
Dlatego budowa drogi ekspresowej S3 w Polsce i autostrady D11 w Czechach była głównym tematem rozmowy ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka oraz ministra transportu Republiki Czeskiej Martina Kupki podczas wizyty terenowej na polsko-czeskim pograniczu w miniony piątek - 15 lipca 2022.
– Droga ekspresowa S3 docelowo połączy granicę polsko-czeską i zespół portów Szczecin-Świnoujście. Jest najważniejszą drogą zachodniej Polski, przebiegającą w układzie północ-południe i na granicy będzie w tym miejscu, w Lubawce, łączyć się z czeską drogą D11. Jej budowa usprawni transport towarów pomiędzy polskimi portami a Europą Środkową – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Czesi biorą się do roboty. Padły daty!
Spotkanie dwustronne ministrów ds. transportu Polski i Czech zostało przeprowadzone w związku z opóźnieniami w realizacji inwestycji po stronie czeskiej. Problem ten poruszano wcześniej na szczeblu ministerialnym w ramach polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych, które odbyły się 3 czerwca 2022 r. w Pradze. Minister Martin Kupka potwierdził, że dokończenie szlaku drogowego S3-D11 jest zadaniem pilnym także dla rządu czeskiego.
Przyznał, że procedurę przygotowania budowy spowalniało do niedawna uzyskiwanie niezbędnych zezwoleń, ale czynione są starania, by rozpocząć realizację przygranicznego odcinka D11 w 2023 r. Strona czeska deklaruje ukończenie budowy w 2026 r.
Minister Andrzej Adamczyk zaznaczył, że zintensyfikowanie prac w ciągu drogi D11 powinno stanowić absolutny priorytet, ponieważ otwarcie polskich odcinków przygranicznych drogi ekspresowej S3 w sytuacji, gdy trasa nie będzie miała dalszego biegu po czeskiej stronie granicy skutkować będzie zatorami i przekierowaniem ruchu na drogi lokalne.
Droga ekspresowa S3 należy do jednej z najważniejszych inwestycji infrastrukturalnych w krajowym układzie drogowym. Zgodnie z planem, jej cały ciąg będzie ukończony w 2024 r., stanowiąc tym samym główny szlak transportowy osi północ-południe zachodniej części Polski.
Ukraina rozpocznie oficjalne rozmowy o przystąpieniu do UE
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?