Tachograf – jaka jest jego rola i dlaczego warto dbać o jego serwis

Materiał partnera zewnętrznego

Tachografy to innymi słowy urządzenia wbudowane w kokpit kierowcy, które służą w celu rejestracji czasu spędzonego przez jednego kierowcę na nieustającej jeździe. Samo słowo tachograf pochodzi z greki i oznacza tachos – prędkość i grapho – pisać. Nie da się zatem ukryć, że tak ważne narzędzie zapisu prędkości, przebytej odległości i czasu to cenne źródło informacji, które wymaga regularnego serwisu dla prawidłowego działania.
„Montaż tachografu to obowiązek nałożony na kierowców samochodów przez rozporządzenie Unii Europejskiej 165/2014 „ - tłumaczy pracownik Frost Truck Serwis z miasta Słubice. „Za jego pomocą możliwe jest sprawdzenie czy firmy transportowe i ich kierowcy pracują zgodnie z prawem” - dodaje.

Dzięki tachografom, możliwe jest zminimalizowanie ryzyka wypadków wynikających z nadmiernego przemęczenia kierowców, którzy zmuszeni do zbyt długiej jazdy, mogą stanowić zagrożenia dla bezpieczeństwa ładunków, pojazdu i co najważniejsze życia i zdrowia siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego. Każde przedsiębiorstwa oferujące transport różnego rodzaju podlegają licznym kontrolom, które dzięki tachografom gromadzącym cenne informacje pozwalają określić prawidłowość ich pracy. Doskonałe działanie tachografów jest zatem kluczowe dla bezpieczeństwa i właściwej kontroli przebytych tras, czasu pracy i prędkości kierowców.

Rodzaje tachografów
Można wyróżnić dwa rodzaje tachografów – cyfrowe oraz analogowe. Tachografy analogowe rejestrują dane na tzw. tarczkach tacho, z kolei wersje cyfrowe, informacje zachowują w pamięci wewnętrznej i elektronicznej karcie kierowcy – obecnie instalowane są wyłącznie tachografy cyfrowe. Opcja analogowa bardzo często podlegała fałszowaniu, stąd wersja cyfrowa, której nie da się oszukać bez odpowiedniego oprogramowania i wiedzy, stała się najbardziej miarodajnym sposobem kontroli pracy kierowców.

Zarządzanie czasem pracy kierowców

Nowoczesne systemy instalowane w tachografach pozwalają kontrolować działania kierowców, którzy w przeciągu tygodnia nie powinni przekraczać 56 godzin pracy – w ciągu dnia jazda nie mogą przekraczać 9 godzin, z czego co 4,5 konieczna jest przerwa. Tachografy posiadają również systemy GPS, przez co zarządzający flotą mogą obserwować jazdę transportu oraz pozyskiwać wszelkie kompletne informacje.

Regularne przeglądy i serwis tachografów
Każdy kierowca, który posiada w swoim pojeździe tachograf ma obowiązek dokonywania regularnych przeglądów okresowych sprzętu, czyli tzw. legalizacji tachografu. Bez względu na to jakim tachografem posługuje się dana jednostka – czy to analogowym czy cyfrowym, jego legalizacja potwierdzająca sprawność i weryfikująca zapisy pozwala na bezpieczne i pewne jego użytkowanie.

Jak wynika z przepisów, dokonanie serwisu i przeglądu tachografów konieczne jest co dwa lata, a surowe kary za jej brak ponoszą kierowcy i zarządzający transportem. Każdy kierowca winien pilnować dat i terminów przeglądów, jeżeli nie chce narażać się na poważne konsekwencje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na slubice.naszemiasto.pl Nasze Miasto